Seks tips til hvordan du kan bygge en tydeligere identitet

Bilde av supermann

Har du fokusert på merkevarebygging? Har din bedrift en identitet? Ved å tillegge deg en merkevareidentitet blir det lettere for deg å skille deg ut i mengden, samtidig som du øker verdien på din virksomhet. Merkevarebygging er en grunnleggende og langsiktig investering for bedrifter i alle størrelser.

Prosessen med å styrke en merkevare kan være omfattende, men det vil være verdt jobben. Her kommer vi med seks tips til hvordan du kan bygge en tydeligere identitet.

1. Bak et hvert navn finnes en historie

For at kunden din skal ha noe å koble merkevaren sammen med så er det viktig å etablere en tydelig merkevareidentitet. En tydelig merkevareidentitet begynner med å ha et navn og en logo. Det å ha en eller flere former og elementer å koble merkevaren opp mot gjør at du som bedrift kan bli mer gjenkjennelig. Å opprette en designmanual, som gjør at du er konsekvent i bruken av farge, er også noe som bør prioriteres. På denne måten blir du/bedriften mer gjenkjennelig for forbrukeren. Dette gjør det også lettere å være konsekvent når du skal lage reklame og produkter. 

Har gründeren eller lederen i bedriften en historie kan dette også være med på å øke karaktertrekkene til din bedrift. Har du ikke en egen historie kan du få en kunde til å fortelle sin historie med produktet eller tjenesten du tilbyr. 

2. Supermann er mer enn en logo

Forbrukere ønsker gjerne å identifisere seg med bedriften. Det er derfor viktig å skape en personlighet som både kunder, ansatte og andre kan kjenne seg igjen i og identifisere seg med. 

Som et utgangspunkt for din merkepersonlighet kan du bruke en av de 12 arketypene som er delt inn i fire kategorier; stabilitet og kontroll, uavhengighet og tilfredstillelse, risiko og mestring og tilhørighet og fellesskap. Dette hjelper deg med å få din målgruppe til å velge deg basert på at de har bygget en sterkere relasjon til deg og din merkevare.

3. Nøkkelen til en god relasjon er god kommunikasjon

Skap en relasjon mellom kunden og deg. Finn en relasjon som din målgruppe vil ha. På denne måten møter du din kunde. Noen viktige punkter å spørre seg selv når det kommer til det å bygge relasjoner kan være:  Hvordan kommuniserer du som bedrift til dine kunder? Er du personlig, profesjonell eller er du til for å strekke deg til for å gjøre absolutt alle fornøyde? 

Prøv å tenke over hvor du er tilstede og hvilke kanaler du vil være synlig på. Hvor kan dine kunder nå deg, hvor lang responstid skal du ha. Bruk også dette til å bygge en sterkere merkevareidentitet som gjør at kundene dine velger deg fordi de har en relasjon til din merkevare. 

4. En felles kultur skaper lojalitet

Har bedriften din en opprinnelseshistorie, eller er det en talsperson som har fått en åpenbaring ved å benytte det bedrift din tilbyr? Bruk dette til å dyrke din kultur. Det å utvikle og ha en tydelig kultur kan hjelpe deg som bedrift og de ansatte til å føle noe felles med kundene. 

5. Bildet som reflekterer i speilet

Hvem er din merkevare ment for? Hvem skal kundene være? Er den ment for de lekne, for de som trenger hjelp eller for de som vil assosiere seg med noe bra/spesielt? Hvordan vil du som bedrift at andre skal se på de som bruker dine produkter? Hva sier det om dine kunder som bruker ditt produkt? Din merkevare sin identitet reflekteres gjennom hvordan kundene dine ønsker å bli oppfattet, ikke hvordan de faktisk er. 

6. Gjør DIN merkevare unik

Ved å velge din merkevare fremfor konkurrenten må det gi kunden en verdi. Hvorfor skal kunden velge akkurat deg? Bygg dette rundt verdier, visjon og misjon. Hva er målet til din bedrift og hva skal dine kunder få ut av det å bruke dine produkter. 

Trenger du hjelp med digital markedsføring i din bedrift? Vi er 25 ivrige studenter som er ferdig utdannet digital markedsførere til sommeren 2021. Kanskje kan en av oss bli din nye kollega? Klikk her for å se hvem vi er!