Influencer Marketing med Susanne Herlofsen

Bilde av Susanne Herlofsen

Instagram som personlig annonseringsplattform

Influencer marketing har vokst seg større og større gjennom årene, og kan være verdt mangfoldige milliarderdollar innen 2022, ifølge Business Insider. Av plattformene som blir brukt til influencer marketing er Instagram en av de største. Bedrifter bruker kjente Instagram-profiler, eller "Insta-kjendiser" til å promotere sine merkevarer. I Norge har 62% av befolkningen en Instagram profil.

Susanne Herlofsen har 34,400 følgere på Instagram. Hun jobber i dag som online coach, men regner med å få cirka 90% av kundene sine gjennom bruk av Instagram. Vi kan kalle henne en influencer. Hun bruker Instagram som en kanal hvor hun kan fremme sine meninger, synspunkter og sin lidenskap for helse og trening, samt nå ut til potensielle kunder.

Økt respons på personlige innlegg

Jeg har alltid likt å dele bilder og tanker med andre. Jeg hadde tidligere en blogg, og har alltid vært aktiv på både Facebook og Nettby da det var populært. Jeg liker å redigere bilder og å dele mye av meg selv med andre

I starten delte hun bilder av venner eller fra hverdagen. Etter hvert fikk hun økt respons fra følgerne sine på bilder av henne selv, og spesielt på bilder som var relatert til trening.

"I starten var det mye engelske quotes på bildene mine", sier Susanne og ler. "De siste årene har jeg fokusert mer på å dele tanker og mer personlige innlegg på Instagram. Nå er det mer som en blogg hvor jeg kan skrive lengre og utfyllende innlegg som deles med følgerne mine".

Det var i 2013 at Susanne la merke til at følgertallet økte. Hun tror at det var rundt den tiden hun rundet 10.000 følgere. "Jeg var tidlig ute med å dele mye treningsrelatert på Instagram før det ble 'akseptert' av allmennheten. Det var ikke mange i vennekretsen min som brukte Instagram på den måten. Samtidig kom 'fitness-bølgen' på Instagram som gjorde det enda mer populært med treningsrelatert innhold", forteller hun.

Har aldri hatt en plan om å leve av Instagram

Susanne sier at hun alltid har likt å dele av seg selv, men aldri har hatt en plan om å leve av Instagram. "Da jeg fikk flere enn 10.000 følgere tenkte jeg at det var en gøy hobby. Jeg hadde ingen plan om at det skulle brukes til noe spesielt." I dag er hun utdannet personlig trener og kostholdsveileder, og lever av å hjelpe andre med nettopp dette, men over internett.

Jeg har blitt mer bevisst på hva jeg deler slik at jeg fremmer ting jeg kan stå for på jobb også. Jeg vil inspirere andre til å ta bedre helsemessige valg.

Hun tror de fleste av hennes potensielle kunder vurderer å kjøpe tjenestene hennes en stund før de faktisk handler, på grunn av pris og bindingstiden på tre måneder. "Kundene mine finner meg på Instagram, de ser kanskje at jeg snakker om noe relevant på Instastory eller leser et forhåpentligvis inspirerende innlegg. Da kan de bli motivert til å få til en livsstilendring, for så å trykke seg videre inn hvor de kan kjøpe mine tjenester som online coach."

Vil være ekte og autentisk på Instagram

Susanne er fornøyd med antall følgere hun har i dag, og har aldri hatt noen spesiell strategi for å få flere følgere eller bli mer populær på plattformen. Hun påpeker at det er viktig for henne at følgerne hennes forstår og oppfatter henne som ekte og autentisk. Videre forteller hun at hun vil fortsette å dele innhold som er interessant og relevant, som kan motivere og oppmuntre mennesker. "Jeg må bry meg om det jeg legger ut, jeg vil kun legge ut ting som jeg virkelig tenker på og bryr meg om". Hun har dermed heller ikke mange kommersielle samarbeid gjennom Instagram, selv om det finnes mange tilbud om dette.

Når jeg spør henne om hvordan hun ser for seg fremtiden, er hun åpen og motivert. "Jeg håper jeg kan leve av online coaching og at jeg har mange baller i luften. Jeg vil fortsette å fronte en god livsstil i sosiale medier og dele mine verdier med både følgere og kunder." Susanne bruker hovedsakelig Instagram som et verktøy til å nå ut til potensielle kunder og som en hobby.

Jeg spør henne til slutt om ikke målet er å bli Instafamous? "Nei, men det vil alltid være positivt med flere følgere for å kunne nå ut til flere mennesker med budskapet mitt", svarer hun og smiler.

Influencer marketing gjennom sosiale medier har uante muligheter i fremtiden, i likhet med video-markedsføring. Meld deg på vårt webinar for å få mer informasjon om hvordan dette vil prege vår fremtid og hvordan du kan ta det i bruk selv!

 

Takk til Susanne Herlofsen som stilte opp i dette intervjuet, følg henne gjerne på Instagram: @Susanneherlofsen.

Når du først er inne på plattformen kan du også følge vår profil @Digitalutopi for å få med deg spennende oppdateringer mot vårt kommende webinar!