Hvorfor DU trenger en digital markedsfører!

Illustrasjon av person omringet av digitale gjenstander

Hvorfor er digital markedsføring så viktig akkurat nå, og hvorfor bør din bedrift ansette en digital markedsfører?

Digital markedsføring har vokst i takt med medienes digitalisering, og antall forsøk på å bli TikTok kjendis følger hakk i hæl. Det er først nå vi har fått en smaksprøve av hvor viktig synlighet på nett faktisk er.

Er du for eksempel en nisjebutikk eller en frisørsalong som tidligere har fått mest oppmerksomhet av forbipasserende, eller en større bedrift innenfor reiseliv? Da er det viktigere enn noen gang å ha en god digital tilstedeværelse.

Men er det virkelig nødvendig med en digital markedsfører, og hva kan markedsføreren egentlig hjelpe deg med?

Om du ikke har noen ansatte som sitter på kunnskap om den digitale verden, er vi overbevist om at det lurt å investere i en digital markedsfører, og her er noen av grunnene til hvorfor du trenger det akkurat nå.

Synlighet på nett

Du er sannsynligvis ikke alene om produktet du ønsker å selge, selv om du tenker at du skiller deg ut fra alle andre konkurrenter. I dag har de fleste av oss så mange valg, at vi blir lammet når vi skal ta avgjørelser. Før vi tar en avgjørelse vil vi gjøre et raskt søk på nett, for å finne ut hva vi skal velge. Hvis du ikke kommer opp på førstesiden i dette søket, kan vi anta at du ikke blir valgt.

Du ønsker å være “top of mind” den dagen en potensiell kunde plutselig ser et behov for ditt produkt. Vi, som digitale markedsførere, kan hjelpe deg med dette. Synlighet kan skapes på ulike måter. En digital markedsfører kan sørge for at ditt navn og ditt produkt dukker høyt opp i søkemotorer (som for eksempel Google) når noen søker etter det du tilbyr. Vi kan også hjelpe deg å sette opp annonser for å skape synlighet og oppmerksomhet rundt akkurat din merkevare.

Møt kunden der kunden er - på nett

En digital markedsfører kan øke trafikk inn på siden din, slik at potensielle kunder tar kontakt med deg, heller enn at bedriften må jakte på kundene. Det er dette man kaller inbound marketing. Å ha relevant og nyttig innhold inne på siden, samtidig som du er synlig på nett er viktig, fordi de fleste potensielle kunder vil undersøke deg før de takker ja til en samtale.

Det er også enklere enn noen gang for kunden å kommunisere med bedriften. På denne måten kan potensielle- og eksisterende kunder raskt få svar på det de lurer på, og samtidig gi tilbakemeldinger til bedriften om faktorer de mener fungerer eller har forbedringspotensial.

Hvordan holde seg oppdatert på de nyeste trendene i markedsføring?

Det digitale landskapet er i kontinuerlig forandring, og det tar tid å holde seg oppdatert på nye regler, apper, trender og program. Bør du annonsere på TikTok eller Facebook? Er mandag eller torsdag best dag å publisere? Hvordan få folk til å melde seg på nyhetsbrevet ditt? Vi har verktøyene som trengs for å samle inn data, analysere dataen, og basert på innsikten komme med skreddersydde forslag for deg.

Ikke bruk unødvendig penger på ineffektiv annonsering. Annonseverktøy kan være  vanskelig og kan fort bli dyrt hvis du ikke vet hva du holder på med. En digital markedsfører optimaliserer kampanjer og kan A/B teste ulike varianter for å sørge for at du alltid får de beste resultatene for lavest mulig kostnad.

Digital markedsføring er målbart

Digital markedsføring gir deg også mulighet til å sammenligne kampanjer, måle engasjement og lagre svært detaljert data som kan bidra til økt innsikt i din egen bedrift. Basert på dette er det mulig å justere og endre salg- og markedstiltak, slik at din bedrift når ut til kundene i større grad enn tidligere.

Digitale markedsaktiviteter kan gjennomføres uavhengig av din bedrifts størrelse og budsjett

Digital markedsføring trenger ikke koste skjorta for å være effektiv. Digital markedsføring kan være langt mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring, og det er mye man kan få gjort uten å brenne hull i lommeboka. Det krever en god dose tålmodighet, og regelmessig vedlikehold.

Så for å oppsummere, hva kan en digital markedsfører egentlig bidra med?

Gjøre bedriften din synlig i google søk!

Ved hjelp av SEO (søkemotoroptimalisering) gjør vi din bedrift synlig på nett. Når folk søker på ord og produkter som er relevant for din bedrift, vil vi bidra til at din bedrift kommer høyt opp på den første søkesiden i for eksempel Google (SERP).

Betalt annonsering for riktig målgruppe

Ved hjelp av dataen vi har på deres eksisterende kunder kan vi spisse annonsene mot målgruppen som er riktig for din bedrift.

Sosiale medier må med!

Vi gir konkrete forslag på hvilke sosiale kanaler vi mener deres bedrift bør fokusere på og hvilket innhold som bør deles for å få opp engasjementet.

Evaluering av dataen din

Vi samler data og tar analyser som danner innsikt, videre finner vi løsninger basert på innsikten.

Nettsiden din blir optimal! 

Nettsidens design er viktig, men det må også fungere som den skal. Vi hjelper deg med begge deler!

Kort fortalt kan en digital markedsfører bidra med mye som er verdifullt for din bedrift.

Vi er 25 studenter som er ferdig utdannet digital markedsførere til sommeren 2021, og kanskje det er en av oss som er din nye kollega? Klikk her for å se hvem vi er!